
NEWS / PROFESSION

Chainsaw vs. Sawbones
THE AMAZING STORY OF THE AMA'S ENDORSEMENT-FOR-SALE SCHEME

Howard Wolinsky

(Editor's note: The American Medical Association (AMA) is in the throes of one of their biggest
shake-ups in many years. The AMA's faux pas not only threatens them financially, but strikes at the
core of their credibility with their members and the public.

For the intriguing details of this SNAFU, Dynamic Chiropractic has called on Howard Wolinsky,
noted Chicago Sun-Times reporter and long-time AMA investigator, to relate his findings.

Mr. Wolinsky co-authored the 1994 expose on "the unhealthy politics of the American Medical
Association," The Serpent on the Staff. The book is a perfect backdrop for this latest episode.

The Serpent on the Staff is still in stock at a number of chiropractic college bookstores, but if you'd
like a signed copy, it's available for $17 postage paid from Howard Wolinsky at
wolinsky@interaccess.com.)

On August 12, 1997, Dr. P. John Seward, executive vice president of the American Medical
Association, left his downtown Chicago office and attended a large meeting at McCormick Place. It
wasn't the scientific meeting of the American College of Surgeons or the American Academy of
Family Physicians. It was the National Hardware Show, a huge gathering of the people who sell the
nuts and bolts and appliances that help us keep hearth and home together.

Seward, former chairman of the AMA Board of Trustees, who has been in the chief executive's role
for about a year, didn't have science on his mind. He was attending the meeting wearing a business
hat to announce an exclusive, five-year contract with Sunbeam, the Del Ray Beach, Florida-based
manufacturer of personal health products such as blood-pressure monitors, heating pads,
thermometers and small appliances. The two organizations were making public a trademark
licensing agreement they had signed on Aug. 5. (Sunbeam's stock closed that day at $39 15/16, up
5/16.)

Seward stepped up to the podium: "We're glad that you could join us here for what is a truly
significant day and landmark occasion for the American Medical Association." He said the
"unprecedented alliance" with Sunbeam would allow the AMA as "the world's largest producer of
medical information" to make consumer information available to even more people through
Sunbeam's Health@Home product line. The products also would carry the AMA's serpent-on-the-
staff logo.

At the moment, with record reserves, the AMA wasn't hurting for cash. But the millions it could
rake in with the Sunbeam deal were attractive in the face of stagnant, if not declining, membership
figures. The AMA now counts 40 percent or fewer of American medical doctors as members. Money
from the exclusive Sunbeam deal could be used to fund the AMA's public health efforts, such as
anti-smoking and anti-violence campaigns, as well as its support for medical education and
research. That way the AMA could build its image without dipping into its own revenue streams
from membership or drug advertising in its journals.

mailto:wolinsky@interaccess.com


Seward said: "In Sunbeam, we have found a business that is as serious about maintaining
America's health and well-being as we are." He then turned to Al Dunlap, Sunbeam's chairman and
chief executive and also one of the best known and feisty of the titans of American business.

Albert J. Dunlap gained his notoriety from his no-nonsense approach to business. His proclivity to
improve the bottom line through mass layoffs earned him the moniker "Chainsaw Al." However, the
West Point graduate prefers "Rambo in Pinstripes."

Last year, he cut Sunbeam's 12,000 work force in half in one of the largest "downsizings" in the
history of American business. Prior to that, at Scott Paper Co., he wiped out 70 percent of upper
management and eliminated more than 35 percent of the 11,200 jobs on the payroll. He sold off
other assets, cutting 6,000 jobs. Two years after he arrived, Scott's value had increased by $6.5
billion.

Among his cost-cutting secrets is cutting out perks, such as trade association memberships. "They
don't get membership money out of my companies," he said in his best-seller, "Mean Business :
How I Save Bad Companies and Make Good Companies Great." "What does any of this (trade
associations) do to improve the bottom line?"

But Dunlap was in Chicago to make friends with the world's largest medical trade association. He
expected that the AMA deal would sell a lot of products as the corporation traded on the good will
and public respect -- deserved or not -- that goes with the AMA's name.
He also anticipated that the AMA relationship would be good for Sunbeam shareholders, with at
least a 20 percent boost in the value of Sunbeam stock.

Dunlap said: "I expect that this alliance will further enhance our strong competitive position in the
marketplace through expanding our current distribution and gaining new distribution." A beaming
Dunlap and somewhat hesitant-looking Seward held up a Sunbeam product as Chainsaw Al put an
arm around the AMA chief. The Associated Press shot the twosome and dispatched the photo
around the country.

Sunbeam proposed and had available at the press conference packaging mock-ups that displayed
the following statement: "The American Medical Association and Sunbeam have joined together to
bring you products specially designed for healthier living." The statement was bracketed at the top
by Sunbeam's name and logo and at the bottom by the AMA's name and seal. That day Sunbeam's
stock closed at $39, down 1/16.

The AMA-Sunbeam honeymoon wasn't destined to last long. A chain of events was set into motion
that shook the AMA at its very foundations: Criticism from MDs and ethicists erupted; an effort by
the AMA to wriggle out of the deal; a suit by Sunbeam to recover $20 million in estimated losses;
exposes in the Chicago Sun-Times revealing other questionable AMA business deals; an emergency
meeting of the AMA Board that led to the firing of three top AMA executives; and plans for the
usual blue-ribbon committees to prevent a recurrence and anger from the AMA's grass-roots. There
also were rumblings that the AMA was paralyzed and perhaps beginning a potentially fatal
meltdown.

After word got out, the AMA immediately caught heat for product endorsements. Dr. Quentin
Young, president-elect of the American Public Health Association, said in the Aug. 25 edition of
Time: "The AMA is cashing in on its debilitated reputation as a guardian of American health and
becoming straightforward feather merchants."

Dr. Sidney Wolfe, executive director of the Public Citizen Health Research Group, described the



deal as "a lunatic idea" and called on the AMA to "kill the thing." Consumers Union pointed out that
Sunbeam's blood-pressure monitors were not the highest ranked among those it had tested. (The
AMA itself had no plans to test the products the way Consumers Union or even the American
Dental Association puts products through their paces.)

Ironically, in the Those-Who-Forget-History-Are-Condemned-To-Repeat-It Department, the AMA
from 1930 until 1955 had a Seal of Acceptance program instituted by the famous/infamous editor
of the Journal of the AMA, Dr. Morris Fishbein. The AMA Board in 1955 dropped the program
because of fears about personal injury lawsuits involving products with their seal.)

The New York Times in an Aug. 14 editorial headline, "The AMA's Appliance Sale," said the deal
"reeks of conflict of interest" and "casts suspicion on the AMA's credibility." The Times called on
the AMA to evaluate the effectiveness of health products, instead of trying to collect lucrative
royalties under an exclusive arrangement with a single manufacturer. "The physicians' word
descends to that of any other celebrity huckster," said the Times.

The Times concluded: "Physicians rarely pass up an opportunity to bemoan the corrosive impact of
commercialized medicine on the sacred bond between doctor and patient. These sanctimonious
pronouncements would sound more convincing if the AMA had not itself been so brazenly self-
serving."

Dr. Thomas Reardon, chairman of the AMA's Board of Trustees, claimed he first learned of the deal
in the New York Times editorial on August 14th (nine days after the deal was signed and two days
after it was announced). But Larry Jellen, the AMA marketing vice president, told the Times that
the Board had approved the deal. This was just the beginning of confusion and contradictions.

It is clear, however, that the AMA Board wanted out.

On Aug. 21, the AMA formally requested Sunbeam to release it from the contract. "We did make
errors of judgment and errors of process, and, on top of that, we got a second opinion from the
American people," said AMA spokesman Lew Crampton. A contrite AMA said "any mistakes that
were made were our (AMA's) own."

But the AMA, known for its own version of hardball in Congress, now was going mano a mano
against a legendary hard ass of American business, Chainsaw Al.

Dunlap said: "We have a contract with the AMA, and we expect them to honor it as well. If they are
willing to meet with us to discuss any issues that concern them -- without putting preconditions on
the results of such a meeting -- we continue to be willing to meet with them. If not then we will not
hesitate to take all necessary actions to ensure that the rights of Sunbeam and its shareholders
continue to be protected."

On Aug. 22, when the news of the falling out hit, Sunbeam closed at $43 9/16, up 9/16 on the day
and up more than $3 a share since the AMA deal had been announced. Sunbeam, which may be
best known for its grills, toasters and other small appliances, was now getting attention for its
health products.

The AMA still had its fingers crossed that Sunbeam would go away. Two top AMA executives were
heard on an elevator a little over a week later discussing how attention might be diverted from the
AMA and Sunbeam deal by the death of Diana, Princess of Wales, and the Labor Day weekend.

(The AMA even sent out a statement regarding the Princess. In an amazing stretch for an
organization that often doesn't respond directly to its own critics, the AMA, through President



Percy Wootton, said: "Although we never worked with Princess Diana directly, the AMA is
nevertheless proud of our mutual commitment to the campaign for a worldwide ban on anti-
personnel land mines. The Princess' hard work as an advocate for land mine victims was the latest
and, sadly, the last entry on her distinguished list of international public health causes that
included AIDS and cancer. As the world mourns this stunning loss, the AMA urges physicians
everywhere to remember Princess Diana as a woman of courage, compassion and grace; and for
her inspirational commitment to the ill and injured that is, likewise, medicine's resolve." What do
you suppose would be the AMA's response to the Royals' partiality to homeopathy? (Editor's note:
Not to mention Diana being "Royal Patron" of the Anglo-European Chiropractic College.)

The AMA Board during a Sept. 4-6 meeting at McDonald's U, the hamburger company's campus in
Oak Brook, Ill., outside Chicago, ordered General Counsel Kirk B. Johnson to prepare a report on
the Sunbeam episode. Johnson called in his old law firm and long-time outside AMA counsel, Sidley
& Austin. (Both Johnson and Sidley & Austin should be familiar to students of the Wilk vs. AMA
anti-trust case.)

Negotiations between the AMA and Sunbeam were going nowhere. The courts were becoming the
only resort. It was to be Chainsaw vs. Sawbones.

On Sept. 8, Sunbeam fired a shot across the AMA bow, filing suit in U.S. District Court in Chicago
for breach of contract and claiming damages in excess of $20 million.

Crain's Chicago Business noted that Sunbeam's damages "would wipe out" the AMA's 1996 net
earnings of $14.4 million from $220.7 million in operating revenues. But Sunbeam General Counsel
David Fannin said $20 million "is the lowest amount we would want."

The suit also noted that the AMA's efforts to back out had "diminished the value of the rights
secured by Sunbeam" because of the AMA's claim that the relationship was "inconsistent with
AMA's reputation and high standards, and with the relationship of trust and confidence that
currently exists between patients and AMA." In other words, Sunbeam was being painted as not
being "worthy" of a relationship with the AMA.

Dunlap said: "If the AMA is to stand for integrity and honoring commitments, then it must honor its
contract with Sunbeam." Reardon again said that the Sunbeam contract, signed by Kenneth E.
Monroe, AMA's chief operating officer, and affixed with the seal of the AMA legal department, had
never been seen let alone been approved by the AMA Board. Sunbeam's stock closed down at $45.

As the AMA was still licking its wounds, the Chicago Sun-Times ran a series of articles by Robert
Manor and myself revealing new wrinkles on the Sunbeam deal, and that also exposed some other
questionable deals involving the nonprofit AMA and corporate America.

Some high-level AMA Board members claim a vague awareness that the organization was dealing
with Sunbeam, but stress that the AMA Board had never reviewed or approved the multi-million
dollar Sunbeam deal.

However, in an article on Sept. 15, the Sun-Times revealed the internal memo that had been mailed
to AMA Board members just before their June 1997 meeting. Some have described this memo as
"the smoking gun".

The memo states: "Another company currently under consideration for a partnership arrangement
is Sunbeam. This arrangement would be co-branding a product line called Health@Home, which
includes health-related products such as scales, heating pads and humidifiers. Under this type of
arrangement, the AMA would provide health information related to the products for either package



inserts or point of sale dissemination. We hope to bring this agreement to completion within the
next few months."

So did the AMA Board know about the Sunbeam deal? If they read their memos, they did.

One high-level executive characterized the information on Sunbeam as matter of a routine briefing,
rather than a "cover-your-ass memo." The memo said that the Sunbeam deal was on track."

The Board didn't call off the salesmen. Furthermore, past members of the AMA Board said they
routinely shot down such proposals.

The memo also mentions plans for Chevrolet to buy AMA/First Aid Only first-aid kits and to send
them to purchasers of 1998 Lumina models. "The relationship with First Aid Only is an example of
co-branding, that is, both the AMA's name and the company's name appear on the product. In
addition to First Aid Only, (a Vancouver, Wash.-based, first-aid kit maker), we continue to pursue
opportunities to co-brand other manufacturers' products," the memo states.

Co-branded AMA products had been available since February at Target, American Drug, Cosco, K-
Mart and Wal Mart stores. The business executives who wrote the memo stress that the value of
these programs to gain the AMA visibility among doctors and patients, to generate non-dues
revenue for special programs and to promote the betterment of the public health through
appropriate products.

"Market research indicates the item's credibility is enhanced in the public's view when the AMA's
name is added," the memo notes.

The Sun-Times also reported on other deals that had been at various points negotiated with such
corporate giants as 3M, Hoffmann-La Roche and Procter & Gamble. Through a catalog, Tools for
Healthy Living, the AMA sold products, such as vibrators, gelatin molds shaped like human brains,
and a self-help tape for better sex. The catalog, which some delegates at the AMA's annual meeting
in June had questioned as too commercial and inappropriate for a professional medical association,
brings in about $8 million a year for the AMA.

Clearly, the AMA was hardly the babes in the woods when it came to retailing that it might have
outsiders believe. Meanwhile, Crain's Chicago Business on Sept. 15 and the Chicago Tribune on
Sept. 17 speculated about which AMA executive's heads were going to roll.

On Sept. 15, under the headline "AMA's investigation targets top executives," Crain's Chicago
Business suggested that "reprisals" could be taken against any AMA staffers from the marketing
executives on up to Monroe and Seward.

Two days later, under the headline, "Sunbeam deal may cost jobs at AMA," the Chicago Tribune
continued the speculation on where the ax would fall in the aftermath of Seward's folly and the
Monroe doctrine. The Tribune read, "Sources said several top executives may be asked to resign."

Dr. Raymond Scalettar, former AMA Board chairman, said: "We need to know in what direction is
this organization heading? Are these activities truly in the interest of the public health. Or are they
in the financial interest of the AMA?" The Tribune also noted that an emergency meeting of the
AMA board had been scheduled for the next day.

Crain's quoted Reardon as stressing how the investigation would not be a whitewash and how
Johnson, who headed the investigation of the Sunbeam deal, "had not been personally involved" in
the deal even though his department had signed off on it. In an ironic way, the comments



foreshadowed an investigation under way at the Chicago Sun-Times.

Manor and I were working on a story regarding a series of other deals involving Kirk Johnson, the
AMA's general counsel who also serves as its top policy vice president, his wife Wendy Borow
Johnson, a former AMA executive, the AMA and several major corporations. We were exploring
Johnson's involvement as the point man on business deals involving his spouse, and also pointing
out how he was the executive charged with investigating the Sunbeam deal.

Johnson and the AMA staff did everything they could to try to persuade us not to run the story on
Sept. 18 because they did not want the AMA Board to know about it. Johnson said he couldn't
speak for himself because only the board chairman Thomas Reardon would have any credibility. He
also urged us to talk to his wife.

But he said neither Reardon nor Borow Johnson was reachable until the next day. He said he didn't
know if his wife had a pager. He also told me that he was very "vulnerable," depending on what our
story said.

Steve Duke, Sun-Times business editor, called the AMA's bluff and said in any case we would be
going with the story. Suddenly, an AMA statement appeared and Reardon was available to be
interviewed. The AMA also produced a disclosure statement in which Johnson had told of his wife's
involvement.

The next day, Sept. 18, we broke the front-page story: "New AMA controversy: Top exec, wife in
other deals."

The story described how Johnson in 1996 worked with his wife Wendy Borow Johnson, who had
been president of the AMA's failed venture American Medical Television, a joint project with CNBC
and well-known TV doctor Art Ulene to reel in some big-name clients for a sponsorship program
with the U.S. Olympic Committee. Johnson, the attorney, said he was proud of being a salesman on
behalf of the AMA to promote what the AMA called its fitness program that would have included
consumer literature, cable TV programs, and segments on NBC's "Today" show to promote
exercise.

Vitamin and pharmaceutical maker Hoffmann-LaRoche Inc. had coughed up $2.5 million to join the
program. Procter & Gamble, consumer product maker, had sent in $800,000. The AMA also was
trying to involve such companies as McDonalds, M&M/Mars, LA Gear and Neutrogena soap.

Reardon, the AMA Board chairman, said, high-level AMA officials had approved the involvement of
the general counsel and his wife. He said steps had been taken to ensure that Johnson did not
handle any money. EVP Seward, COO Monroe and Dr. Nancy Dickey, then AMA Board chairman
and now president-elect of the AMA, had all been informed of Johnson's potential conflicts.

Reardon said Kirk Johnson was not supposed to play any role in the budget process for the
program. Wendy Borow Johnson would not be paid directly by the AMA, but with corporate sponsor
funds through her company.

An internal AMA memo from April 25, 1996 revealed: "Congratulations to Wendy Borow Johnson
and Kirk Johnson for getting a contract from Hoffmann-LaRoche for $2.5 million. (800,000 to
Wendy; 1.6 million to AMA; 100,000 to unknown." The AMA has yet to explain the $100,000 for
"unknown," though presumably Borow Johnson's firm, a subsidiary of the giant medical marketing
firm, Medicus Group International, would have been the recipient of most of that money.

In joining the AMA program, Hoffmann-LaRoche explained in an internal memo that the AMA "is



willing to share its brand equity with developing sponsors."

Ultimately, the deals fell apart. The USOC, for unexplained reasons, dropped out. Hoffmann-
LaRoche asked for and received its money back. P&G's $800,000 check sat uncashed in a drawer at
the AMA for several months before it was finally returned.

The wheeling and dealing did not sit well with some AMA affiliates. Is disclosure of a conflict of
interest enough? Is it enough, if the Board knows?

Robert D. Johnson (no relation to Kirk), chief executive of the South Dakota Medical Association,
which had been raising concerns about the AMA's business dealings, said, "Disclosure would be
terribly important for Kirk. If he did disclose it, and the Board had all the facts and authorized it,
then I guess you can't hold Kirk responsible. But I think a number of AMA members in our state
would question the appropriateness of the deal."

That story hit the AMA Board as it went into a half-day closed session on Sept. 18. AMA officials
looked grim as they came out of the meeting room. They had escorts as they went to the bathroom.
At one point a local TV reporter grabbed Seward as he went by. The doctor spun around and
suddenly found himself in an ambush interview. After an AMA PR man phoned in a complaint, the
TV crew was pulled. As the day dragged on, AMA Board members cancelled their plane
reservations and made hotel reservations to hash things out.

Nothing happened officially that day. The Board heard oral reports and received a written report
on the Sunbeam deal.

According to a memo later written by Seward that describes the meeting, Board members were
told how the AMA marketing department introduced the Sunbeam deal. (In contrast, the Olympic
Committee/fitness campaign was started by Johnson through a public health committee he
chaired.)

The Sunbeam agreement bypassed the required review by the New Business Development
Committee, made of several AMA vice presidents and chaired by James F. Rappel, the group vice
president for business. "The Board must approve all extraordinary matters and any departure from
AMA policy. The Sunbeam arrangement was never presented to the Board," according to Seward.

He also acknowledged the memo describing the Sunbeam proposal. But he noted that the memo
"did not contain pertinent details, i.e., that the program was exclusive...that the AMA's logo would
go on the product packaging or that an endorsement would be express or implied, that a large
number of products would be covered by the program, or that the AMA would be compensated
through royalties based on gross sales."

Seward stressed that the memo mentioning Sunbeam was "an information-only item, and it was not
presented or discussed at the Board meeting."

Seward also noted that the contract had been drafted and reviewed by attorneys in the corporate
law division, of the office of the general counsel. That's Johnson's staff.

"They recognized the Sunbeam transaction as an endorsement arrangement and advised that the
Board must be informed. Prior to signing off on the contract, the attorneys were led to believe,
incorrectly, that the Board had approved the arrangement, and they did not inform the general
counsel of the transaction until after it had been announced," Seward said.

Seward conceded that Rappel had briefed him about the deal. There also had been a



recommendation to postpone movement on the Sunbeam deal in May while a new staff task force,
known as the Brand Equity Group, hashed out standards on using the AMA name. However,
Monroe, COO and deputy EVP at the AMA, chose to keep the Sunbeam deal on track.

Following two executive sessions and a meeting with only outside counsel, the Board concluded
that "there was a systemic breakdown of the AMA's internal systems," and that top staffers were
responsible to varying degrees. Seward "accepted his responsibility and is being held accountable,"
according to the report signed by Seward himself.

The Board decided on some corrective actions, including forcing the resignations of top business
executives, halting any new transactions involving the AMA name, and setting up a committee on
inside and outside experts to establish policies for corporate affiliations for approval by the House
of Delegates, the ultimate policy-setting body that meets twice a year.

The bloodletting was postponed to the next day. The Board forced the resignations of three top
officials: Monroe, the COO and the highest ranking nonphysicians in the AMA, Rappel, group vice
president for business, and Jellen, vice president of marketing and chief architect of the Sunbeam
deal.

It was the biggest shakeup since 1989-90 when revelations of financial irregularities at the AMA by
the Sun-Times led to the resignations of Dr. James H. Sammons, AMA EVP, and two other top
officials.

After the dust settled, Seward and Johnson were still standing, but the rumor mill at the AMA had
them gone soon depending on what happened at the AMA's mid-year meeting.

During a briefing at the Sun-Times, AMA Board Chairman Reardon was asked why Seward was not
fired for the Sunbeam episode. He said: "After our investigation, after our analysis, we looked at all
the facts, we felt that Dr. Seward did not have enough information. Neither the Board nor Dr.
Seward had any reason to ask, 'Is this an endorsement?' We haven't done one for 40 years." (This
in contrast to the announcement made by Seward and Dunlap at the National Hardware Show.)

Physicians' Weekly and Modern Healthcare both reported that Seward's wings had been clipped.
Physician's Weekly said Seward was "considered on "probation." Modern Healthcare said Seward
"may not have escaped the hangman just yet. The AMA's Board effectively put Seward, 58, on
probation."

Reardon, however, denied Seward was on probation. He said the Board was reviewing Seward's
post-Sunbeam behavior, but "the word probation was not used."

Whatever the right word was, Seward, who was a family physician and coroner for Winnebago
County, Ill., before he took on the AMA job, was in trouble and one more slip would likely be his
last.

Meanwhile, he served as a human shield for a nervous Board of Trustees who potentially faced the
wrath of the delegates at the AMA's interim meeting in Dallas starting on Dec. 7, Pearl Harbor Day.

According to the Oct. 6 edition of American Medical News, the AMA weekly newspaper, Johnson's
activities also had been somewhat curtailed: "As for Kirk Johnson's ability to conduct an internal
probe, Dr. Reardon was confident he could do the job, but because questions were raised, outside
counsel assisted in the investigation."

In addition to the firings, the AMA announced plans to have an internal review of all its business



©2024 Dynanamic Chiropractic™ All Rights Reserved

dealings and to invite a panel of distinguished ethicists to help the AMA develop a "gold standard"
for balancing business ethics and medical ethics. Its own AMA Ethics Institute, which was
organized to investigate the big medical issues of the day, was drafted help police the AMA itself.

Modern Healthcare magazine said in a biting Oct. 6 editorial on the AMA's plans for a gold
standard: "The truth is no one needs rules, regulations or guidelines from the AMA on ethics. That
would be like Marv Albert writing guidelines for dating etiquette."

The editors also compared the AMA's investigation to Capt. Louis Renault's police work in the
movie, "Casablanca." "When the group's reputation has been shot, the Board rounds up and
dismisses the obvious, if not usual suspects. The investigation effort to date is not very convincing."

"The evidence suggests there is a galaxy-size ethical blind spot at the AMA, one that merits an in-
depth, third-party investigation of the top echelons of the organization, including the Board of
Trustees." In fact, the grass roots were starting to call for just that.

(Footnote: On Oct. 8, Sunbeam's stock reached its 52-week high of $47 5/8, the 20 percent boost in
price Chainsaw Al had set as his target when the AMA deal was announced.)

Oct. 14, the AMA answered the Sunbeam suit, contending that despite what the COO Monroe had
done that the Board had never approved the contract and that it would be unethical for the AMA
and against its tradition to be part of an endorsement deal. The AMA argued that Monroe had no
right to sign the deal.

Furthermore, it claimed that Sunbeam should have known better: "Although the agreement was
executed by the AMA's then-COO, Sunbeam knew or should have known that the agreement
constituted an extraordinary and unprecedented transaction that required the approval of the
AMA's Board of Trustees. It said the Sunbeam deal was unenforceable and asked the federal court
to rescind the contract."

It was legal chutzpa at its best since the CEO Dr. Seward himself described the deal as a landmark.
Was the AMA trying to persuade the federal court that devil Chainsaw Al made them do it?

Meanwhile, the AMA natives at the grass roots were restless.
Resolutions calling for further interventions, including independent investigation of the Board,
were making the rounds in September and early October at the Minnesota Medical Association,
Chicago Medical Society, the Nebraska Medical Association, and the South Dakota State Medical
Association. Many others were expected as the AMA House of Delegate's mid-year meeting.

Dr. Ann Marie Dunlap (no relation to Chainsaw Al), an officer of a branch of the Chicago Medical
Society, said in the Oct. 6 edition of the American Medical News, "Firing three people is quite
remarkable because we have reason to believe the fiduciary responsibility was with the Board.
Many of us are ready to ask for their impeachment."

Howard Wolinsky
Chicago, Illinois

NOVEMBER 1997


